Sitemap Contact Imprint

Institute for the History of Medicine

Established in 1980, the Institute for the History of Medicine (IGM) is the only institution of its kind in Germany with no university affiliation.

At present research in the institute concentrates on two main areas, both of which have yet to become established at German universities: the history of homeopathy and social history of medicine. In both areas the focus is at present on patients in history.

The Institute owns a research library with more than 50,000 volumes as well as the homoeopathy archives with the estate of Samuel Hahnemann and important pupils and successors, Clemens von Bönninghausen in particular. The archives also hold the records of international and national homoeopaths’ organisations.
Homöopathie im Gesundheitswesen
Prof. Dr. Martin Dinges im Interview mit Frederik Betsch, Pressesprecher der Carstens-Stiftung. Thema: Warum sollte die Homöopathie im Gesundheitswesen mehr Beachtung finden und wie steht Deutschland im internationelen Vergleich da.
Der Handel mit menschlichen Organen und die medizinische Ethik
Der Handel mit menschlichen Organen und die medizinische Ethik. Nela Fichtner im Gespräch mit Prof. Dr. Robert Jütte
Beschneidung – Das Zeichen des Bundes in der Kritik
Beschneidung – Das Zeichen des Bundes in der Kritik. Die Rolle der Ärzte im Diskurs über die Beschneidung - oder: Was uns die Medizingeschichte lehrt. Prof. Dr. Robert Jütte